Πριν μερικά χρόνια η Αγγλίδα συνεταίρος μου, Τζένη Γκρινγουντ, και εγώ προσπαθήσαμε να συνοψίσουμε τη δουλειά που κάναμε με τον κόσμο και τους οργανισμούς. Θέλαμε να βρούμε έναν ορισμό που να αποδίδει την εγρήγορση και βελτίωση της ικανότητας του εγκεφάλου να μαθαίνει και να οδηγεί τον άνθρωπο και τους οργανισμούς στην επιτυχία. Θέλαμε επίσης να μεταδώσουμε και την ευχαρίστηση που αυτό συνεπάγεται: ετοιμότητα (άριστη φυσική κατάσταση) του εγκεφάλου (brain fitness).
Ο μοναδικός συνδυασμός ταχείας εκμάθησης, Neuro Enguistic psychology, θεατρικής εκπαίδευσης και συναισθηματικής ικανότητας εξελίχθηκε σε ένα πνευματικό εργαλείο για συμβούλους επίδοσης και μαθητευόμενους. Για αυτό το θέμα θα μιλήσουμε στο άρθρο αυτό. Για το πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος και πώς μπορεί κανείς να κάνει χρήση των γνώσεών του για να ενισχύσει τις δραστηριότητές του.
Ανακαλύψαμε ότι τα προγράμματα ανάπτυξης που έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα στηρίζονται σε πολλαπλή χρήση της ευφυΐας. Αυτή περιλαμβάνει τη μουσική, την δραματική τέχνη, το σχέδιο, την αντιπαράθεση και τη συζήτηση. Όμως η ευφυΐα χωρίς τη συναισθηματική ικανότητα δε φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα. Με άλλα λόγια αν επιστρατεύσουμε τον εγκέφαλό μας και τα συναισθήματά μας θα επιτύχουμε και θα ενισχύσουμε την απόδοσή μας.
Επί σειρά ετών ο γνωστικός τρόπος σκέψης είχε πρωταρχική θέση, ενώ είχε παραγκωνισθεί το συναίσθημα. Ωστόσο, η έρευνα του εγκεφάλου μας έδειξε ότι το συναίσθημα και η σκέψη είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Η εξέλιξη της συναισθηματικής ευφυΐας και η αρμονία συναισθήματος και λογικής σκέψης είναι τα στοιχεία που ξεχωρίζουν μία απλή επίδοση από μία κορυφαία. Ως αξιοποιητές ανθρώπινου δυναμικού, χρειαζόμαστε την γνωστική μαζί με τη συναισθηματική εκμάθηση για τη βελτίωση της αυτοπεποίθησης και για να κινητοποιήσουμε τους ανθρώπους να αλλάξουν και να ενισχύσουν τις γνώσεις τους.

Οικοδομώντας το νοητικό μύα.
Ο εγκέφαλος και η καινοτόμα μάθηση

Η δεκαετία του '90 ονομάστηκε «Η δεκαετία του Μυαλού» από τον τότε πρόεδρο της Αμερικής Τζορτζ Μπους. Τις τρεις τελευταίες δεκαετίες οι επιστήμονες διερευνούν τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες, τα πρότυπα, τα συναισθήματα και τη μνήμη για να προσδιορίσουν με ακρίβεια τον τρόπο που μαθαίνουμε.
Εγώ χρησιμοποιώ εργαλεία από την πνευματική μου εργαλειοθήκη στα εργαστήριά μου και στις συνεδρίες μου. Είναι μία εργαλειοθήκη που μετατρέπει την επίδοση. Το πιο εκπληκτικό πράγμα που ανακαλύπτω στις συνεδρίες μου είναι ότι στην πλειοψηφία τους οι συμμετέχοντες εκπλήσσονται φοβερά με όσα μαθαίνουν για τη λειτουργία του εγκεφάλου και για το πώς αυτή η γνώση μπορεί να λειτουργήσει προς όφελός τους και να μεταβάλει τις επιδιώξεις τους.
Σε ένα πρόσφατο εργαστήρι νοητικής ετοιμότητας, ο διευθυντής μιας εταιρίας μηχανικών με πλησίασε με μεγάλο ενθουσιασμό. Μου είπε ότι επί σειρά ετών αναζητούσε τρόπους και νέες τεχνικές για να αναπτύξει την επίδοση και τη δημιουργικότητα. Είχε εφαρμόσει διάφορες τεχνικές, τώρα όμως, εξοπλισμένος με τις νέες τεχνικές ετοιμότητες του εγκεφάλου, κατάφερε να δημιουργήσει κίνητρα, αυτοπεποίθηση και δημιουργικότητα στο προσωπικό του.

Πως λειτουργεί ο εγκέφαλός μας;
Ο εγκέφαλός μας είναι ένας πυκνός ιστός με διασυνδεόμενες συνάψεις που διαρκώς δημιουργούν νέες συνδέσεις- εξ ου και η ικανότητά μας να μαθαίνουμε καινούργια πράγματα. Ο εγκέφαλος διαθέτει περίπου 100 δισεκατομμύρια νευρικά κύτταρα για νευρώνες. Ο κάθε νευρώνας μπορεί να δημιουργήσει μέχρι και 10.000 συναπτικές συνδέσεις με άλλους νευρώνες. Με άλλα λόγια ο κάθε νευρώνας λειτουργεί ως διαβιβαστής μηνυμάτων. Κάθε κύτταρο επεξεργάζεται πληροφορίες που μεταβιβάζει σε άλλους νευρώνες μέσω κενών που ονομάζονται συνάψεις.
Αυτή η ηλεκτροχημική διαδικασία αποτελεί τη βάση κάθε ανθρώπινης συμπεριφοράς. Κάθε φορά που αναπνέουμε, σκεπτόμαστε, κινούμεθα ή μιλάμε λαμβάνει μέρος μία επικοινωνία εκατοντάδων χιλιάδων νευρώνων. Όλες οι εισερχόμενες πληροφορίες που επεξεργάζεται ο μαθητής γίνονται μέσω του τεράστιου αριθμού των αλληλοεξαρτώμενων δικτύων του εγκεφάλου. Οι αποθηκευμένες πληροφορίες επηρεάζουν την επεξεργασία και μάθηση των νέων πληροφοριών.
Για εμάς τους ειδικούς στην ανάπτυξη της απόδοσης αυτό είναι πολύ σημαντικό επειδή επηρεάζει τον τρόπο που εκπονούμε τα προγράμματά μας. Καθώς οι μαθητές μας εκτίθενται σε νέες εμπειρίες και πληροφορίες τα νευρικά κύτταρα αναπτύσσουν νέους κλάδους ή δενδρίτες. Οι δενδρίτες αυτοί είναι οι κύριοι δέκτες νέων πληροφοριών, όσο περισσότερο χρησιμοποιείς τον εγκέφαλό σου, τόσο περισσότερο αναπτύσσεις δενδρίτες ή εγκεφαλικούς κλάδους. Καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής ο εγκέφαλος συνεχίζει να δημιουργεί νέους κλάδους. Εξ ου και η σημασία τους, όχι μόνο για τη μάθηση, αλλά και για καινοτόμες ιδέες και τρόπους σκέψης. Αυτό αυξάνει σημαντικά τις ικανότητες και τα δίκτυα του εγκεφάλου. Η πεθερά μου αποτελεί ένα εκπληκτικό παράδειγμα για αυτό. Ήταν ηθοποιός θεάτρου στη Βρετανία και τη Νότια Αφρική πριν τον τελευταίο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σήμερα, σχεδόν στα ενενήντα της, συνεχίζει να μαθαίνει καθημερινά ένα ποίημα. Μας εκπλήσσει διαρκώς, απαγγέλλοντας μας ποιήματα ή αποσπάσματα από τα έργα του Σαίξπηρ. Η δημιουργική χρήση της κίνησης, της φωνής, του διαλόγου, της μουσικής, της διήγησης και της αλληλεπίδρασης ενισχύει τη μάθηση και την επίδοση.

Ο εγκεφαλικός φλοιός, συνειδητός εγκέφαλος
Ο εγκέφαλος χωρίζεται σε δύο ημισφαίρια, που το καθένα ειδικεύεται σε συγκεκριμένες λειτουργίες. Τα δύο αυτά ημισφαίρια συνδέονται μεταξύ τους και αποκαλούνται φλοιός του εγκεφάλου. Ο εγκεφαλικός φλοιός είναι γνωστός ως το κέντρο της συνειδητής σκέψης. Αυτός ο «σκεπτόμενος εγκέφαλος» ρυθμίζει την όραση, την ακοή, την ομιλία, την σκέψη και δημιουργία όλης της υψηλής ευφυΐας.
Τα δύο ημισφαίρια χωρίζονται από το μεσολόβιο του εγκεφάλου, μία ταινία ιστού, που ενώνει τα δύο ημισφαίρια δεξιά και αριστερά. Στην ουσία τα δύο αυτά μισά ενεργούν από κοινού στέλνοντας και λαμβάνοντας πληροφορίες με εκπληκτική ταχύτητα. Εκτός από την επίφυση ο κάθε εγκεφαλικός θαλαμίσκος εκτείνεται και στα δύο ημισφαίρια. Το καθένα λαμβάνει πληροφορίες από την αντίθετη πλευρά και τις ελέγχει.

0 Comments:

Post a Comment



Δημοφιλείς αναρτήσεις

 

© 2006 | Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger by Blogcrowds.