ΕΓΚΕΦΑΛΟΓΡΑΦΗΜΑ ΚΑΙ ΟΔΗΓΗΣΗ

(image: http://www.freeimages.co.uk/ )
Στις μέρες μας στον ελληνικό χώρο έχει καθιερωθεί τα Σαββατοκύριακα να δεχόμαστε 15 με 20 νεκρούς και περίπου 100 τραυματισμένους σε τροχαία. Είναι ένας "ακήρυχτος" πόλεμος που τον έχουμε συνηθίσει και το βαιώνουμε σαν καθημερινότητα. Κανένας πλέον δεν ξαφνιάζεται με αυτόν και το χειρότερο ούτε αγανακτεί για τα θύματα. Θεωρείται απλά μια πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα σε λίγο που θα επεκταθεί σε πλωτά και εναέρια μέσα κυκλοφορίας.
Η τηλεόραση παρουσιάζει μάλιστα στατιστικές της ψυχρής λογικής όπου αναφέρονται πως στα 2,5 εκατομμύρια νεκροί των τροχαίων αντιστοιχούν μόνο 41 χιλιάδες θύματα αεροπορικών δυστυχημάτων. Η γοητευτική παρουσιάστρια με ένα χαμόγελο αξιοπιστίας βεβαιώνει με αυτό τον τρόπο την υπεροχή των εναέριων έναντι των οδικών μέσων κυκλοφορίας. Αν στην μακάβρια στατιστική προστεθούν και τα θύματα αεροπειρατικών η τρομοκρατικών ενεργειών θα μπορούσε κανείς με την ίδια φιλαρέσκεια να προσθέσει πως ο αριθμός του είναι σχεδόν μηδενικός σε σύγκριση με τις άλλες ομάδες.
Έτσι, με το μοντέλο λογικής που μας διακρίνει δεν είναι καν άξια αναφοράς. Παρακολουθώντας τον τελευταίο καιρό τα μέσα μαζικής ενημέρωσης στην Κύπρο έχουμε μια πτώση αεροπλάνων με συχνότητα ένα κάθε εργασιακή ημέρα περίπου. Η δικαιολογία είναι σταθερή: "Σειρά ανθρωπίνων λαθών". Τα ανθρώπινα αυτά λάθη έχουνε και μια βάση. Η βάση αυτή ξεκινάει από την πλημμελή ιατρική εξέταση των πιλότων. Γενικά, οι χειριστές των αεροπλάνων περνάνε έναν εκτεταμένο ιατρικό έλεγχο χωρίς όμως πλήρη εξέταση των εγκεφαλικών λειτουργιών μέσω του ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος. Με εξαίρεση τους πιλότους της πολεμικής αεροπορίας, οι οποίοι υπόκειται σε αυτήν την εξέταση για 10 περίπου λεπτά μια φορά στα 2 χρόνια, οι υπόλοιποι δεν εξετάζονται σχεδόν ποτέ. Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό θα πρέπει να φανταστούμε το ανάλογο ενός οδηγού αυτοκινήτου που τρέχοντας με μια ταχύτητα 250 χιλιομέτρων την ώρα, κρατά τα μάτια του κλειστά για 10 δευτερόλεπτα. Παρά την ύπαρξη του αυτόματου πιλότου κάτι ανάλογο στον αέρα είναι κατά κύριο λόγο η αιτία όλων των αεροπορικών δυστυχημάτων. Εάν σε αυτό κανείς προσθέσει τις άκρως διαταραγμένες καιρικές και βιολογικές συνθήκες στα μεγάλα ύψη λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου μπορεί κανείς να υπολογίσει ότι συγχύσεις και διαλείψεις των πιλότων μπορεί να ανέρχονται πλέον και σε ολόκληρα λεπτά. Συνεπώς για τέτοια χρονικά διαστήματα ουσιαστικά τα αεροπλάνα πετούν ακυβέρνητα.

Για να πάμε και σε μια επίγεια διάσταση σκεφτείτε έναν μεσήλικα οδηγό που πάσχει π.χ. από διαβήτη ή θυρεοειδοπάθεια και παθαίνει κρίσεις-διαλείψεις την ώρα που οδηγεί. Παίζοντας αυτό το μακάβριο παιχνίδι της φαντασίας καταλαβαίνουμε την εξίσωση της κορυφής των τροχαίων και αεροπορικών δυστυχημάτων - θυμάτων. Και όμως είναι τρομακτικά απλό το να αποφευχθεί αυτό, αρκεί κάθε πιλότος ή οδηγός, πρώτα απ' όλα για την δική του ασφάλεια, πέρα από τον έλεγχο της καρδιά και των ματιών, να δεxτεί να υποστεί την ανώδυνη και αναίμακτη εξέταση του ηλεκτρoεγκεφαλογραφήματος. Πρόκειται κάτι ανάλογο με το καρδιογράφημα της καρδιάς.
Η εξέταση αυτή δείχνει με μεγάλη σαφήνεια εγκεφαλικές διαταραχές που οδηγούν σε αυτά τα δυστυχήματα. Η εξελιγμένη της δε μορφή είναι και σε θέση να προειδοποιήσει πολύ πριν αρχίσει η δυσλειτουργία του εγκεφάλου και να εντοπίσει το όριο πνευματικής αντοχής κάθε οδηγού ή πιλότου. Οι Αμερικάνοι το εφαρμόζουνε σαν πρώτο βήμα ασφαλείας στα διαστημόπλοια και σ
τα ειδικά πολεμικά τζετ για όλη την διάρκεια της πτήσης.
Αυτός είναι και ο λόγος που σε αυτές τις υπηρεσίες τα ατυχήματα είναι σχεδόν ανύπαρκτα. Στην Σκανδιναβία ήδη γίνεται πράξη να το επιβάλει το Υπουργείο Συγκοινωνιών σε άτομα που χρήζουν ειδικής άδειας οδήγησης. Αν ακολουθήσουμε και εδώ το παράδειγμα του η μείωση των
ατυχημάτων θα είναι ουσιαστική.

0 Comments:

Post a Comment



Δημοφιλείς αναρτήσεις

 

© 2006 | Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger by Blogcrowds.